15/02/2012

*whatever works!



























i perioder spiser jonathan kjempegodt! han gaffler i seg, spør om mer og sitter fint (i alle fall så fint som det går an for en 3-åring..)
ved bordet. og da er matsituasjonene bare fryd og gammen! i andre perioder så spiser han så godt som ingenting, løper fra bordet og
bare surrer. jeg lager aldri noe spesialmat til ham, han får spise det som serveres, selv om det noen ganger bare blir et par munn-
fuller. man hører jo hele tiden at man ikke skal gjøre noe big deal ut av det, og at ingen barn i norge sulter osv..saken er bare det at
han blir så utrolig gretten når han ikke får i seg mat, og det er ingen av oss spesielt interessert i. så selv om både thomasen og jeg har
sverget på at vi ikke skal gjøre det, så lirker, maser, lokker, venter, tigger og mater vi. og da glir det som regel ned litt mat til slutt.
men når matvegringen er som verst, så hender det at vi plasserer ham foran tv`n eller data`n med maten foran seg; da har den en tendens
til å skli rett ned parallelt med barne-tv. dette gjør oss høyst sannsynlig ikke nominert til "norges beste foreldre"-prisen, men pytt sann!
noen ganger er jeg veldig for snarveier, og tenker litt "whatever works"!

5 comments:

  1. whatever works! Jeg er så enig, noenganger må man ta noen snarveier. Mat må de jo ha :-)

    ReplyDelete
  2. Åh, så godt at du skriver dette. Whatever Works burde være navnet på en ÆRLIG foreldrebok! For dette med regler er ikke like lett alltid gitt!

    ReplyDelete
  3. Jeg er også enig! Magnus spiser (nesten) aldri middag. Han vil absolutt ikke ha. Og siden han er veldig sent ute med språket og ikke kommuniserer særlig bra verbalt så vil ikke vi tvinge heller. Men så blir det til gjengjeld veldig mye brødskive med "avijar og pim" ;)
    Jeg er veldig tilhenger av "Vi bestemmer hva og når de bestemmer hvor mye" i forhold til mat - men det blir i perioder vel så mye "whatever works" hos oss også! ;)

    ReplyDelete
  4. Jeg må indrømme at vi (ofte) gør det samme!

    ReplyDelete
  5. Herlig å lese at vi ikke er de eneste : )
    ..merkelig óg at en dag er pasta bolognese favorittretten, mens neste uke liker vi ikke..

    Her i huset hersker det sterke meninger om
    hva som skal spises av to-og-ett-halvt-åringen!

    Fin torsdag til deg : )

    ReplyDelete