17/11/2012

*FAQ!

hvem, hva, hvor, hvorfor, hvordan, hvilken, når, dersom atte, hvis om atte??

i disse travle "jegprøveråsjongleretobarnhusoghjemmannvennerbloggogandreting"-dager, så er jeg ikke spesielt flink til å svare på spørsmål som dere stiller i kommentarfeltet, på facebook eller på mail, og jeg må bare si "sorry" for det! det er mange spørsmål som går igjen, og det kan dreie seg om alt fra hvilken benkeplate vi har på kjøkkenet til hva jeg synes om gråtekurer for nattesøvn hos barn. disse spørsmålene, og flere til har jeg veldig lyst til å svare på! så derfor tenkte jeg at vi nå kjører en spørsmålsrunde her inne på bloggen.
 så hvis du har noe du lurer på (kanskje et spørsmål du allerede har stilt meg, men ikke fått svar på...) så skriv det i kommentarfeltet (eller i en mail eller melding på facebook), så skal jeg samle det opp å svare etter beste evne i et eget innlegg.

så da sier jeg bare: shoot!

26 comments:

  1. Jag har ingen fråga :)

    Ville bara säga att det va en väldigt fin bild på Vigdismor :) Puss*

    ReplyDelete
  2. Plantegningen av leiligheten :D

    ReplyDelete
  3. I´m shooting!

    jeg har jo spurt om dette en gang før, men jeg lurer litt på hvordan du tenker rundt bilder av barn på blogg - i og med at mange er veldig (unødvendig?) redde for dette. Kjenner jeg blir usikker når noen har veldig sterke meninger om hvorfor det er "farlig".

    ReplyDelete
  4. Bestilte oss nytt kjøkken i går, men hadde vært interessant å vite hvilket kjøkken og hvilken benkeplate dere har ja :-)
    Også kanskje få se noen bilder av badet etter at dere pusset opp? Og til slutt hvilken løsning dere har for stellebord etc.
    Fin kveld :-)

    ReplyDelete
  5. Hva er det beste med å være foreldre?
    Hva har vært den største utfordringen så langt med barn nr. 2? Og annet enn den herlige søskenkjærligheten, hva har vært det beste?

    ReplyDelete
  6. hvilke er dine favorittsider for å finne middagsinspirasjon? Mener å huske at jeg har lest at du finner mye inspirasjon på nett.. god helg!

    ReplyDelete
  7. Hei Vigdis! Jeg lurer også på dette med barn på en offentlig blogg. Har barn og mammablogg selv, men mannen er redd for å vise bilder av barna. Derfor blir det mye kunstneriske bakfra-frasiden-uklare-action bilder av barna slik at de på en måte forblir anonyme. Jeg personlig vil jo vise frem mine nydelige jenter til hele verden, men jeg skjønner at han er redd for at de vil bebreide oss når de blir større. Hva tenker du om dette? Som Maria'n din f.eks. Hun er jo så liten at man kan ikke akkurat spørre henne om hun VIL være på bloggen :P Glad for at dere deler med oss da. Glad i bloggen deres!

    ReplyDelete
  8. hvor mange barn ønsker du deg? vil du bo i denne leiligheten for alltid, eller kjøpe stort hus på "landet"?

    ReplyDelete
  9. Gøy med spørsmåls runde :)

    - Vil dere ha flere barn ?
    - Var det stor overgang fra en til 2?
    - Hvor ser du at dere som familie er om 5 år?
    - Når legger Jonathan seg`?

    ReplyDelete
  10. Søta, jeg vil at du skal fortelle noe om yrke ditt, for det er utrolig modig valg av yrke du har tatt? Hva tenker du fremover om det, er det en spesiell sektor i helsen du vil jobbe i?
    2. når du skulle føde 2.gang, kom alt tilbake og tenkte du: f..., nå husker jeg hvor vondt det var, eller er du en av de som har "lett" for å føde?

    jeg kommer sikkert på mer :)
    p.s. fint bilde!

    ReplyDelete
  11. Kan du skrive om leggerutiner på Maria fra fødsel til nå? Når du drar ut en kveld, pumper du eller gir du mme?

    ReplyDelete
  12. Woho! Gøy med spørsmålsrunde da ;) Har alltid lurt på hvordan leiligheten deres ser ut i fugleperspektiv - plantegninger? Før/etter... Og hvor er alle innlegg fra tiden før oppussingen blitt av? Fint med inspo fra da også :)

    Hva jobber du med utenom mammapermisjon? Syns å huske på tidligere innlegg at du, som meg, studerte sykepleie... Men finner lite av de gamle innlegga :P

    ReplyDelete
  13. Hallo, fin blogg!
    Jeg lurer på hvordan dere organiserer leiligheten og hverdagen med tanke på rot, ting, kanskje med begrenset bod- og skapplass, osv. Jeg bor også som deg med mann og to barn i en byleilighet på rundt 90 km, og det skal ikke så mye til før stuegulvet og kjøkkenet flyter over av leker og rot, at det dukker opp ting jeg ikke vet hvor eg skal gjøre av osv. Lurer rett og slett på om dere har et skikkelig bra system for organisering av ting og tøy og leker og alt det man eier og har!

    ReplyDelete
  14. Hallo, finfin blogg!
    1. Vil dere ha flere barn?
    2. Blir dere alltid boende i Oslo, også med større familie?
    3. Hvilke navn synes dere er fine, utenom Jonathan og Maria, og hva var bakgrunnen for navnevalgene deres?
    4. Hva liker du å gjøre dersom du har litt tid for deg selv (som jeg vet det ikke blir mye av som tobarnsmamma!)?
    5. Kunne du tenke deg å bli jordmor (er ikke du sykepleier?), og hva tenker du om fødsler, som kjenner sykehus litt bedre enn oss andre fødende?
    6. Hadde du noen spesielle ønsker eller planer for fødslene dine, og var de like eller ulike?

    Kjekt med spørsmål :-)
    Ha en fin dag! hilsen Pia

    ReplyDelete
  15. Lurer også på yrket ditt:-) Jeg har selv permisjon fra sykepleiestudiet og skal ta fatt på siste året neste høst. MEN, travelt med familie og studie! Er det verdt det??

    Super blogg!

    ReplyDelete
  16. Oppskrift på hjemmelagd tomatsuppe<? Prøvde det en gang- falt ikke i smak hos de små... Din så fyldig og god ut :)

    ReplyDelete
  17. Oppskrift på pizzaen din? :)
    Og, hvor er string-hyllene i gangen fra? Fin uke ønskes til deg! :)

    ReplyDelete
  18. Hei! Eg lurer veldig på kor du har kjøpt dei rosa, lilla og brune korgene som står øverst i stringhyllene på posten over? Dei var veldig fine.

    Tusen takk for ein kjekk blogg!

    T

    ReplyDelete
  19. Hei :)
    Jeg lurer på hvilke leggerutiner dere har for Maria? Er hun enkel å legge på kveldene? Min babyjente på snart 4mnd kan være kjempevanskelig å legge på kveldene, så vi bruker mye tid på å legge henne om kveldene. Hvor ofte er det amming om nettene? Har du begynt med grøt og andre smaksprøver?
    Hilsen Siri

    ReplyDelete
  20. eeeeh jeg kom på et spm til Vigdis!
    Hvordan lager man en sånn fin "Lik på Facebook" knapp? Den var jo kjempestilig :)

    ReplyDelete
  21. Hvordan syns Jonathan det var aa bli storebror? Har dere opplevd mye sosken sjalusi?
    /Camilla

    ReplyDelete
  22. Et spørsmål til... er dere enige om hvor mange barn dere ønsker? Det er ikke vi... og blandt folk jeg kjenner har jeg inntrykk av at mannen som oftest ikke vil ha like mange som kona! Tror mannen min ble litt overveldet da nr 2 kom i fjor... Det er jo utfordrende og ikke bare bare, men samtidig er jo barn det beste i verden!
    hilsen Pia som ønsker seg tre!

    ReplyDelete
  23. Du har så nydelig blogg!! Takk for alt du deler med oss :)
    Jeg lurer egentlig bare på hvor den mint(?)grønne hylla/skapet som står på kjøkkenet deres er fra? En sånn hadde passa perfekt hos oss :)
    Hilsen Ida (som imorgen feirer lillebrors 5mndrs dag. Jeg så den fine familien din, spente og forventningsfulle, da jeg satt med min lille nyfødte i armene på hotellet)

    ReplyDelete
  24. Takk for kjempefin blogg!
    Maria og Jonathan er superfine navn, valgte dere navnene fordi de er bibelske eller er det andre grunner for valgene?

    ReplyDelete
  25. Et studiespørsmål fra meg - hva skrev du om på bacheloren? :)

    Er i permisjon fra spl.studiet selv, men skal ta fatt på siste semester og bachloroppgave etter jul og er enda usikker på hva jeg skal skrive om... Som deg er jeg også tobarnsmamma, med første (min sønn) i slutten av 08 og andre (min datter) i begynnelsen av 12! Du skriver herlig ÆRLIG om familielivets gleder og hverdagsliv. Elsker å leve meg inn, kjenne meg igjen og drømme meg bort!! Heia Bloggen! :D

    Og et til spm: hvor stor er leiligheta deres? Er det ikke mange ulemper og bo slik med en familie på 4, hva med hage, ro, natur og frihet for ungene? :)

    ReplyDelete
  26. Heia Vigdis og hverdagen!

    Som noen andre over, lurer jeg også på ditt syn på dette med å blogge bilder av barn

    Hvis du fikk velge din favorittmat en hel dag, hva ville du da spist til frokost, lunsj, middag og kvelds? (Spørsmål inspirert av podcasten Spilled Milk, episode 72: Day of Perfect Meals http://www.spilledmilkpodcast.com/2012/08/23/episode-72-day-of-perfect-meals/)

    Gøy med slik spørsmålsrunde! Har gjort det en gang før på bloggen min, men tror jeg skal gjøre det igjen snart - inspirert av deg :-)

    ReplyDelete