20/11/2013

*whats`s up?


det er bare 42 dager igjen av 2013 og noe sier meg at de dagene kommer til å gå fort! 
snart er det tid for julekalendere, gaveinnkjøp og pepperkakebaking. jeg er ikke spesielt "julete" av meg, men med små barn i hus så gror jula mer og mer på meg, merker jeg. vi skal feire høytiden her hjemme, og jeg gleder meg til å stelle i stand en fin førjulstid og feiring for familien min. jeg har en plan om å begrense gavehysteriet her i heimen i år, for i fjor ble det rett og slett alt for mye gaver under det lille treet vårt. i stedet for å bruke en liten formue på ting som blir glemt etter noen få uker, skal vi heller bruke litt mindre penger på gaver og heller litt mer penger på noen som virkelig trenger det.

her kommer ukens tanker, takk og tips:

jeg er jo i veldig "husplanleggingsmodus" om dagen, og for øyeblikket er det gulv (igjen!) som kverner rundt i hodet mitt. vi har lagt fiskebeinsparkett på hylla, og lurer på om vi ikke skal legge tregulv i andre og tredje etasje ( i første etasje har vi andre, spennende planer!). jeg elsker den lune stemningen som blir i et rom med tregulv, og et lyst furugulv er nå oppe til diskusjon. jeg vet at dette er et veldig mykt treslag som det er lett å få riper i, men jeg tenker at et gulv skal få lov til å leve og at det bare blir finere med litt patina. er det noen der ute som har erfaring med heltre furugulv? og om ikke furu hviken annen tresort ville dere anbefalt?

akkurat nå er jeg hjemme fra jobb med mariamor som har hatt høy feber og forkjølelse de siste dagene. når barna er syke, noe de ofte er, så pleier thomasen og jeg å være hjemme med dem annenhver gang. for oss funker det som regel fint, fordi vi har gode sjefer som forstår at barn blir syke og at man da må være hjemme. vi får aldri sure miner eller klager om at vi er borte - noe jeg er veldig takknemlig for! 
karianne, alias mammadamen, skrev fint om å være hjemme med sykt barn på bloggen sin i går. les innlegget her.

i uken som gikk har jeg opp til flere ganger måttet klikke meg inn å se denne videoen av hvordan to tvillinger koser i mammas mage. har dere sett noe så vakkert?!

denne videoen har også rørt meg til tårer et par ganger i det siste. det er ikke alle som lærer ting etter vanlige normer, og heldigvis finnes det lærere som tenker litt utenfor boksen! det er også fantastisk å se hvordan de andre elevene jubler og heier den stammende gutten frem på slutten. vi burde alle heie litt mer på hverandre, synes jeg. oppbacking is the shit!

vi har ikke sluttet å lage middag selv om middagsinnleggene kommer litt sjeldnere, altså. jeg har allerede begynt å planlegge neste ukes meny, og tenkte jeg skulle teste ut denne lakseoppskriften. savner dere forresten middagsinnleggene mine? skal jeg komme meg ut av dvalen å begynne og poste dem igjen?

ha en fin uke!

11 comments:

  1. Jeg er heller ikke særlig julete av meg, men får en juleglede gjennom guttene mine :)
    Savner middagsinnleggene dine ja!
    Ha en fin uke du også :)

    ReplyDelete
  2. Synes alle innleggene dine er så fine jeg :-) men savner også middagsinnleggene... Her ble der også veldig stille med middagsinspirasjon da en veldig travl hverdag i kombinasjon med syke barn ikke gikk helt opp... satser på snart å være tilbake :-)

    ReplyDelete
  3. Ja, jeg savner middagsinnleggene... :-)

    ReplyDelete
  4. Hei!
    Jeg har litt erfaring med tregulv: vi hadde (i vår gamle leilighet) nylagt lyst heltre furugulv på soverommet. Det fungerte fint, men det ble fort merker i det, og jeg tenkte da at jeg ikke ville hatt det i feks. stue. Men det var lunt og godt å gå på, og veldig fint. Så det går fint i rom som ikke brukes såå mye. I stuen hadde vi heltre eikegulv og det var veeldig fint. Lunt og flott :-)
    Ja til flere middagsinnlegg! Du inspirerer!

    ReplyDelete
  5. Du er så ufattelig flink til å skrive. Elsker å lese og lurer alltid på hvorfor jeg ikke kommer på så intressange å fengene tekster :) Hehe!! Tenker du eploxi-gulv eller hva det heter? Det har vi også vurdert. Men guri malla så dyrt... Fiskebens-flette-parketten har jeg prøvd å overtale min mann til, men det får jeg nokk aldrig han med på :) Lykke til med planlegging! Det er IKKE lett! Nå ser jeg på årets hjem- masse tips der. Og bra skrevet (!) om julen og gaver!! Viktige tanker.

    ReplyDelete
  6. Vi har furugulv på stua. Fint, men det blir veldig fort stygt. Hadde valgt noe annet skulle jeg bestemt selv. Jeg skal en eller annen gang i livet ha Dinesengulv. Svindyrt, men gud så fint!

    ReplyDelete
  7. Har massivt fransk eik på gulvene og er veldig fornøyde. Tåler alt og blir bare finere når det blir slitt. Vårt er lange bord,19 cm brede og nesten 3 cm tykke, kjøpt i utlandet. Sjekk litt hvor mye det koster å importere det selv, faktisk enklere enn man tro. Hvis ikke så kjenner jeg noen som har kjøpt herfra og er veldig fornøyde. Lykke til :)


    http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44860683

    ReplyDelete
  8. Vi har akkurat bygget hytte og der har vi lagt furugulv som er børstet, dette er en behandling som gjør at det visst nok skal tåle nesten like mye som eikegulv. Nå har vi allerede fått endel hakk i det, men det tåler mye mer enn vanlig furugulv. Dessuten har det en nydelig struktur! Vi valgte et grått gulv (vokset), elsker det, og det kommer bare til å bli flottere og flottere med årene :) Marianne

    ReplyDelete
  9. Hei!

    Vi held på å bygge hus no, og har tenkt å ha heiltre furugolv på stova, og slipt betonggolv på kjøkken + gang... Mine foreldre har furugolv, og eg synst ikkje dei er stygge, viser jo at ein har levd ;-) men ikkje mykje stygge hakk og sånt...

    veldig spennande med husbygging :-)

    ReplyDelete
  10. Hei,
    vi har flytende furugulv i underetasjen i huset vårt, så det kan jeg litt om. Vi har det da i stuen, kjøkkenet, spisestuen, og i mellomgang. Jeg elsker det! Vi har brede planker, 18 cm, og vi kjøpte de ubehandlet. De er oljet med pigment, og når det blir hakk ( det blir det i alle gulv) prikker jeg disse, og lar de svelle med vann. Etterbehandling er viktig, og vedlikehold i form av å vaske med såpe tilpasset behandlingen du har lagt, jeg bruker pigment såpe. På kjøkkenet tar jeg en trerens hvis det blir flekkete, og etterbehandler. Et tregulv er rett og slett et levende gulv man må jobbe med, men med riktig behandling og vedlikehold, så er det nydelig og lunt. Små hakk og riper gir patina og spor etter familien som bor der, det synes jeg bare er hyggelig :)

    Lykke til med valget!
    Hanne

    ReplyDelete
  11. God mandag :)

    Vi har heltre ask på kjøkkenet, har hvitvokset det før det ble lakket, det er kjekt på et rom som det er mer vannbelastning i enn f.eks stue. Kunne tenke meg det i de andre rommene også når vi pusser opp videre. Elsker det lyse treverket og de breie plankene :)

    Furu skal visst komme til riktig patina fortere hvis en sandvasker og fløtevasker det (?) Alle gulv får hakk men furugulv får det veldig mye raskere enn alt annet. Uansett treslag så kan en olje eller vokse det slik at det får mørkere/lysere/gråere nyanser. Et utall av muligheter - lykke til med valget :)

    Middagsinnlegg har sovnet litt på denne fronten også, november ass ;)

    Riktig god uke til dere

    ReplyDelete