17/02/2014

*terezas historie.



i dag har jeg lånt bort litt bloggplass til min fine venninne tereza. hun har hatt en skikkelig, skikkelig kjip opplevelse med hormonspiralen hun har brukt det siste halve året, og ønsket å fortelle andre sin historie. det er selvfølgelig ikke alle som får disse bivirkningene ved bruk av hormonspiral, men vær obs på at dette faktisk kan skje! 
så ta deg tid til å les terezas historie; kanskje du kjenner deg igjen?


My Mirena Hell

I’m a mother of two beautiful children. I have a loving, supportive husband. I love my job. I eat well and exercise. I don’t want a 3rd child. No, thank you. I went to a private clinic a year after my daughter was born to ask for the least intrusive contraceptive for my body. I informed my doctor that as a teenager I reacted badly to a birth control pill and therefore would prefer to avoid a hormonal contraceptive. I was given a copper spiral. I bled for months. I went back and decided to take the hormonal spiral on the recommendation of my gynecologist, ensuring me that things have changed since the 90s.
I went happily home. Nothing happened for a couple of weeks and than my insomnia started. For many months I just had a hard time to fall asleep after being woken up by the kids. But my son is 5 and sleeps like a log and my daughter, who has inherited my lighter sleep, doesn’t sleep badly but she still wakes up once, half of the nights in the week and usually goes back to sleep. This shouldn’t really make me feel so bad and so sleep deprived. But once I was woken up by any light disturbances in the night, I would stay wide-awake, sometimes for hours. Strange.
And than came the anxiety, light to be honest but anxiety nevertheless. I sometimes found my life just too overwhelming, too scary and too full of events and noise and people. Sometimes just emptying the dishwasher seemed overwhelmingly difficult. I increased my exercise, ignoring my bad nights. I thought, I have to work harder, be tougher, be a better, calmer mother. I thought I just needed to overcome this nonsense of feelings, finding myself “weak”.
Anyway, things got out of hand, very badly. My last month with Mirena has turned into a living hell. On a good night I had five hours of sleep. My husband had to let me sleep alone, so as not to disturb me. My dear husband also had to take care of any night waking by the kids, just so that I had a few hours of undisturbed sleep. And then I stopped sleeping altogether. I mean I went to bed exhausted. I had used up all my energy during the day just trying to cope, sleepdeprived, with going to work, picking up the kids, making a healthy dinner and being a good mum. I would go to bed, sleep two hours, wake up and stay awake for the rest of the night. I was loosing my mind. Falling to pieces bit by bit. I didn’t function. I did everything I knew to try to go back to sleep. Calming tea didn’t work. Reading didn’t work. Music didn’t work. Over the counter sleeping pills, bought in the UK worked a bit and than didn’t work, exercising wasn’t any longer possible, I had no strength. I felt so wired, I actually felt like there were things zooming through my body super fast, keeping me awake. Kind of like a hormonal super highway. And that’s when it hit me! Why do I not sleep? I’m happy, I exercise (except the last month) and I eat well. What’s going on? Why am I loosing my mind? This is not me! What has changed in the last few months? Oh yes, I got Mirena inserted. But surely, hormonal contraceptive doesn’t cause insomnia, or does it?!
I got up the next morning, destroyed after only two hours of sleep and Googled Mirena. Before I even had a chance to type insomnia, Google suggested: Mirena
and depression, Mirena and anxiety, Mirena and sleeplessness, Mirena and insomnia. BINGO! I found hundreds of women complaining about the exact symptoms I was experiencing. I was so happy, I cried. Reading the lines was like holding a mirror to my personal nightmare. There were symptoms listed that I had and hadn’t even thought about connecting them to Mirena. Blurred vision, tingling hands, dizziness, anxiety, bad memory, foggy brain etc. I called my clinic that by the way has charged me almost 2000kr to have the Mirena inserted, to beg them to have this alien, occupying my body, removed asap. The receptionist told me calmly, she could give me an appointment in ten days. Ten days?! I was loosing my mind! I needed this thing out NOW! She listened to my mad rambling and said without any empathy that the earliest she could do was eight days. Eight days! I couldn’t survive another day, sleeping two hours a night! I already had to call in sick, have my husband to take the kids to the nursery, because I couldn’t face anyone and I didn’t have the strength needed to deal with little kids. I was a wreck! I needed an appointment today or tomorrow! Anyway, my husband, extremely worried for me by this point, told me to call my GP (fastlege), and get some strong sleeping pills, perhaps even ask him to remove the spiral. I called my doctor, cried on the phone. I was so desperate. I received an appointment the same day. While waiting in the room for the appointment I was literally only tiny weeny bit away from a huge panic attack. I only kept it together by squeezing my husband’s hand. I was so anxious, so scared. When the doctor finally saw us in, he listened to me and said the most pleasant words: “Lets remove the Mirena right now, shall we? :o)”. He also said he believes that indeed my insomnia, and thereof anxiety can be caused by hormonal contraceptive. He said it is pretty common (!) and he believes I should get better within a few days when the hormones leave my body. He prescribed me sleeping pills. That was yesterday. Tonight, I slept like a baby for 10h straight. Although relieved, I’m still scared and still tine weeny anxious but I’m positive and hopeful that my personal hell with Mirena is over.
I want every woman to know about these side affects of Mirena before allowing it in her body. It can ruin your life! 


har du eller noen du kjenner opplevd slike bivirkninger ved bruk av hormonspiral?

ps! takk, søte tereza, for at du ønsket å fortelle andre kvinner din vonde opplevelse.

16 comments:

  1. Jupp, og det tok meg et år før jeg skjønte at det var den. Ikke så ille som denne historien da, men nok til at jeg ikke kunne bruke den mer...

    ReplyDelete
  2. Å herregud! Dette hørtes helt forferdelig ut :( jeg har ikke prøvd mirena men jeg opplevde noe lignende på p-piller. Mye angst, depresjon og rett og slett personlighetsforstyrrelser. Ble ikke trodd av legen men heldigvis kunne jeg jo bare slutte å ta dem. Og det ble mye bedre innen to dager! Kan ikke forestille meg hvor desperat jeg hadde vært hvis jeg måtte hatt legehjelp for å få slutt på det. Nei takk til hormoncocktails :s

    ReplyDelete
  3. Jeg er veldig fonøyd med min hormon spiral, det har vært redningen for å slippe mange, mange, harde menstruasjoner. Dette er nok individuelt, men viktig og bra med litt opplysning!

    ReplyDelete
  4. Jeg er kjempefornøyd med min hormonspiral og har ikke merket noe som helst til den siden jeg satte den inn for over 2 år siden. Dette er veldig individuelt, akkurat som hvordan man reagerer på p-piller, og det er forskjellig hvordan vi reagerer på å tilføre kroppen ekstra hormoner. Heldigvis er det mulig å se disse symptomene hvis en er obs på dem, og få spiralen fjernet. Som det står i teksten over var symptomene borte innenfor et døgn. Det synes i hvert fall jeg er bedre enn å plutselig bli sendt til sykehus pga blodpropp som skyldes p-piller..

    ReplyDelete
  5. Har opplevd akkurat det samme med en p-stav som ble satt inn i overarmen. Jeg satt den inn etter min 2.fødsel på 1 år. Da tenkte jeg at nok er nok.. Og håpet på en flott tid hjemme sammen med mine barn, men det ble heller et mareritt. Gikk rundt i tåke. Likegyldig. Sur. Trøtt. Ikke noe søvn. Evig hodepine. Jeg meldte meg helt ut av familien. Manne måtte ta hånd om 3 barn under 2 år for jeg ga rett og slett opp. Det ble konstantert at jeg hadde fått fødsels depresjon, bare litt seint som de sa.. Men i en samtale med legen ble det spurt om jeg brukte p-piller av noe slag og etter litt hoderegning gikk det opp for meg at problemene startet da jeg fikk satt inn p-staven. Jeg fikk p-staven fjernet i løpet av noen dager. Og etter bare 1 uke var jeg tilbake til meg selv! Engasjert og med i familien! Jeg har brukt p-piller før, men etter dette har jeg blitt ekstremt skeptisk til å tilføre kroppen hormoner igjen. Ønsker absolutt ikke at dette skal skje igjen!

    ReplyDelete
  6. Eg fjerna min hormonspiral for ein månad sidan pga fleire ubehagligheter som den medførte. 10 dagers lange menstruasjoner, dårlig humør, blødninger og kramper. Det er mange som er superfornøyde, også er det ein del som ikkje er fornøyde. Slik er det berre.

    ReplyDelete
  7. Takk til dere begge. Dette var helt nytt for meg. Har ikke hormonspiral selv, men har en søster som har hatt i over ti år, og hun har lidd av alvorlige søvnproblemer omtrent like lenge. Det rare er at hun har vært på proffe søvnklinikker, utredninger, terapi...........ja nærmest alt, men spiralen hennes har aldri vært oppe til diskusjon. Da jeg sendte link til Terezas historie fikk hun nærmest hakeslepp. Kan dette være løsningen på "søvnhelvete" hennes og slutten på altfor mange års misbruk av sovepiller?
    Krysser fingrene, takker dere igjen og gir lyd fra meg hvis dette stemmer også i hennes tilfelle.
    Masse varme hilsener
    Lene

    ReplyDelete
    Replies
    1. *hei lene! huff, stakkars søsteren din:( håper inderlig at det løser seg for henne dersom hun fjerner spiralen. tenk om hun kan få søvnen sin tilbake! det tar litt tid å få hormonene ut av kroppen, men tereza er på god vei, og legen hennes sier at innen to uker så burde alt være helt tilbake til normalen:) lykke, lykke til til søsterene din! la oss vite hvordan det går* klem vigdis og tereza

      Delete
  8. Åhh, jeg har ikke ord. Jeg har selv opplevd hvordan bare p-piller har snudd verden opp ned! og jeg brukte dem i mange år, fra jeg var rundt 17 til rundt 27. Jeg forsto det ikke da, men jeg skjønte det etter hvert. Jeg får tårer i øynene av å lese historien til Tereza - og jeg synes hormonell prevensjon rett og slett er et overgrep mot kvinner. Småjenter får gratis P-piller for at de skal "slippe å bli gravide" - greit at man vil ha ned abortstatistikken, men ærlig talt -det er mer enn hårreisende at løsningen er å proppe ungjenter fulle av hormoner. For at menn skal slippe å bruke kondomer?!
    Selv fikk jeg kobberspiral etter at jeg fikk barn, mensen var kraftigere en god stund før det roet seg og ble omtrent som før. For meg funker det helt greit, men man reagerer sikkert på ulike måter på det også. Men jeg vil ihvertfall anbefale å prøve kobberspiral, og ha litt tålmodighet.

    ReplyDelete
  9. Oi oi oi... Dette var en åpenbaring for meg. Jeg har hatt hormonspiral i drøye 1,5 år, og selv om jeg slet med angst i forkant av dette så har det aldri vært så ille som det siste 1,5 året. Jeg er helt på felgen, og føler meg til tider ute av stand til å ta vare på mine egne barn! :-( Jeg har tenkt at denne tydelige forverringen skyldes oppstart i terapi, men nå slo det meg plutselig at det kan være hormonspiralen. Takk for nyttig innlegg, og klem og god bedring!

    ReplyDelete
  10. Hei, veldig fint med synspunkter på Mirena!

    Det er helt klart viktig å vite om mulige bivirkninger av legemidler man tar, de vanligste bør legen informere om. Jeg vil bare tilføye at det er viktig å være klar over hvor mange kvinner som får et nytt og bedre liv med hormonspiral. Uten å ha noe statistik eller evidens for det på stående fot, så kan jeg som gynekolog på et offentlig sykehus i Norge, si at jeg minst opplever 10 ganger så ofte pasienter som sier at de har fått et nytt og bedre liv med Mirena enn de som ønsker å få den fjernet. Og da skal man ha med i betraktning at det nok er en betydelig høyere prosentandel av de som er misfornøyd som tar kontakt med oss igjen (da for å få den fjernet) enn de som faktisk er superfornøyd som vi aldri hører noe mer fra (de får den gjerne skiftet hos sin fastlege etter 5 år).

    Så det er farlig å fremstille et ikke balansert bilde at dette med hormonspiral Vigdis!

    Og som det er i den offentlige spesialisthelsetjeneste i Norge (heldigvis) så er det sånn at de med livstruende tilstander, eller cancerutredninger kommer foran i køen, og det tror jeg vi alle er glade for. I dette enkelttilfellet så forstår jeg at 8 dager kan virke som en evighet. Men når en paseint opplyser om at kontaktårsaken er plager man har hatt i flere måneder, så har de ikke noe annet valg enn å sette opp pasienten til neste ledige time. Det ville være feil hvis man skulle fylle opp plassene som egentlig skal til pasienter med livstruende tilstander. Tror alle er enige om det =) En hormonspiral kan man jo heldigvis lett få fjernet hos fastlegen også, så helt riktig at hun fikk time om 8 dager, hun skulle selvfølgelig også fått opplyst at en spiral kan fjernes hos fastlegen =)

    Elin

    ReplyDelete
    Replies
    1. *hei elin! takk for kommentaren din:)
      som jeg skrev innledningsvis i innlegget til tereza så er det er selvfølgelig ikke alle som får disse bivirkningene ved bruk av hormonspiral. selvfølgelig er det mange som er fornøyde med det også. men dette innlegget var ment til opplysning til de som kanskje har de samme bivirkningene som tereza hadde, og ikke er klar over at de KAN (ikke må!) skyldes hormonspiralen. jeg hadde blitt veldig glad for å bli opplyst om slikt dersom jeg hadde slike symptomer og ikke visste at hormonspiral kunne forårsake dette
      men jeg er alltid veldig glad i innspill og ulike synspunkt på bloggen, så takk igjen for kommentaren din* vigdis

      Delete
  11. Sååå enig med Elin her!Et ubalansert innlegg,punktum!

    ReplyDelete
    Replies
    1. *heihei, anonym! det er mulig det er ubalansert, men innlegget var aldri ment som en drøfting for eller mot hormonspiral. det var skrevet av en dame som har hatt en kjip opplevelse med produktet, og sammen ble vi enige om at det var viktig å opplyse folk om at dette KAN skje. som jeg skrev innledningsvis så er det selvfølgelig ikke alle som får disse bivirkningene* vigdis

      Delete
  12. Jeg er delvis enig med Elin i at innlegget var noe ubalansert, og at slik det står virker det avskremmende.

    Men når Elin sier at det trolig kun er de som er misfornøyde som tar kontakt vedr en hormonspiral, så er jeg ikke helt sikker på om det er riktig.

    Min hypotese er at mange kvinner ikke blir opplyst om bivirkningene av spiralen, og derfor ikke forstå sammenhengen mellom depresjon og spiral. Når flere fastleger heller ikke kobler dette sammen, kan kvinner feilaktig behandles for psykiske plager. Det er dermed absolutt mulig med en underrapportering av misfornøyde brukere av hormonspiral!

    ReplyDelete
  13. Glad jeg snart er ferdig med prevensjon for godt. Når denne babyen er trygt ute blir det sterilisering på oss!

    ReplyDelete